Nya tider och nya superstjärnor

 I takt med att fler arenor byggs intensifieras diskussionen om de utmaningar som det kan innebära. Ett argument är om det finns tillräckligt många världsartister för att fylla arenorna. I tisdags skrev bland annat DN Kultur en artikel i ämnet. Vi på Stockholm Globe Arenas har en ljusare syn på framtiden och menar att nya evenemangsformer lockar nya målgrupper.

Allt talar för att vi går mot ett riktigt bra konsertår – men vi ser också en spännande utveckling på evenemangsfronten. Idag finns det både DJ:s och komiker som har den rockstjärnestatus som krävs för att fylla stora arenor. Eddie Izzard har tidigare fyllt Hovet, och Jerry Seinfelds föreställning Ericsson Globe 5 juni är utsåld. DJ:s som Tiesto, Swedish House Mafia och DJ evenemanget Sensation White fyller de riktigt stora arenorna. Ett annat exempel är streetdansgruppen Bounce som sålde ut fem Ericsson Globe förra året.

Förutom kulturevenemang intas arenor runtom i världen av nya former av underhållning. Ett framgångsrikt exempel som visat vägen är liveversionen av BBC:s serie Walking with dinosaurs. För två år sedan lockade dinosaurieshowen under en helg 55 000 människor till Ericsson Globe. Genom vår ägare AEG har vi tillgång till ett internationellt nätverk som ger oss ett gott underlag för vad som fungerar på andra marknader. Några andra trender vi ser är Public Viewing och gigantiska ”meet and greet” där tusentals fans får träffa sina idoler live.

De arenor som byggs idag öppnar upp för helt nya möjligheter till evenemang i olika storlekar. Våren 2013 står Stockholmsarenan klar och kommer då ersätta Söderstadion, och bli ett komplement till resten av våra arenor. Vi välkomnar då en modern arena, byggd efter dagens behov. En flexibel arena som kan anpassas och ge rum åt andra evenemang än fotboll. Till exempel skidskytte, galor, isshower, motorsporter, och givetvis konserter – allt under samma tak. 

Visst har vi i evenemangsbranschen en utmaning framför oss. För att kunna möta framtiden på bästa sätt har Stockholm Globe Arenas tillsammans med Sponsrings & Eventföreningen och Stockholm Event Network (ett nätverk inom Stockholm Visitors Board) gått samman och arrangerar ett årligt forum för alla aktörer inom evenemang, sponsring, arenor och event. För vi inser att bortsett från de utmaningar som fler arenor innebär, spelar arenor också en allt större roll för stadens attraktivitet och näringsliv.

Varma hälsningar Ninna

PS. Första Branschforumet äger rum den 30-31 augusti i år. Då ska vi diskutera de utmaningar, och inte minst möjligheter, som de nya tiderna bär med sig

_________________________________________________________________________________________________________   

Idag lanserar evenemangsbolaget Stockholm Globe Arenas sin blogg där de planerar att skriva om allt som hör evenemangsbranschen till. Bloggare kommer att vara Ninna Engberg, VD och Marie Lindqvist, Kommunikationschef. Detta är ett av de första inläggen, fler spännande inlägg kommer löpande. Följ även Stockholm Globe Arenas blogg här. 


Dela och njut:
  • Print
  • Digg
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • Live
  • Twitter
  • email


0 Kommentarer

Svara