Nya tider och nya superstjärnor

 I takt med att fler arenor byggs intensifieras diskussionen om de utmaningar som det kan innebära. Ett argument är om det finns tillräckligt många världsartister för att fylla arenorna. I tisdags skrev bland annat DN Kultur en artikel i ämnet. Vi på Stockholm Globe Arenas har en ljusare syn på framtiden och menar att nya evenemangsformer lockar nya målgrupper.

Allt talar för att vi går mot ett riktigt bra konsertår – men vi ser också en spännande utveckling på evenemangsfronten. Idag finns det både DJ:s och komiker som har den rockstjärnestatus som krävs för att fylla stora arenor. Eddie Izzard har tidigare fyllt Hovet, och Jerry Seinfelds föreställning Ericsson Globe 5 juni är utsåld. DJ:s som Tiesto, Swedish House Mafia och DJ evenemanget Sensation White fyller de riktigt stora arenorna. Ett annat exempel är streetdansgruppen Bounce som sålde ut fem Ericsson Globe förra året.

Förutom kulturevenemang intas arenor runtom i världen av nya former av underhållning. Ett framgångsrikt exempel som visat vägen är liveversionen av BBC:s serie Walking with dinosaurs. För två år sedan lockade dinosaurieshowen under en helg 55 000 människor till Ericsson Globe. Genom vår ägare AEG har vi tillgång till ett internationellt nätverk som ger oss ett gott underlag för vad som fungerar på andra marknader. Några andra trender vi ser är Public Viewing och gigantiska ”meet and greet” där tusentals fans får träffa sina idoler live.

De arenor som byggs idag öppnar upp för helt nya möjligheter till evenemang i olika storlekar. Våren 2013 står Stockholmsarenan klar och kommer då ersätta Söderstadion, och bli ett komplement till resten av våra arenor. Vi välkomnar då en modern arena, byggd efter dagens behov. En flexibel arena som kan anpassas och ge rum åt andra evenemang än fotboll. Till exempel skidskytte, galor, isshower, motorsporter, och givetvis konserter – allt under samma tak. 

Visst har vi i evenemangsbranschen en utmaning framför oss. För att kunna möta framtiden på bästa sätt har Stockholm Globe Arenas tillsammans med Sponsrings & Eventföreningen och Stockholm Event Network (ett nätverk inom Stockholm Visitors Board) gått samman och arrangerar ett årligt forum för alla aktörer inom evenemang, sponsring, arenor och event. För vi inser att bortsett från de utmaningar som fler arenor innebär, spelar arenor också en allt större roll för stadens attraktivitet och näringsliv.

Varma hälsningar Ninna

PS. Första Branschforumet äger rum den 30-31 augusti i år. Då ska vi diskutera de utmaningar, och inte minst möjligheter, som de nya tiderna bär med sig

_________________________________________________________________________________________________________   

Idag lanserar evenemangsbolaget Stockholm Globe Arenas sin blogg där de planerar att skriva om allt som hör evenemangsbranschen till. Bloggare kommer att vara Ninna Engberg, VD och Marie Lindqvist, Kommunikationschef. Detta är ett av de första inläggen, fler spännande inlägg kommer löpande. Följ även Stockholm Globe Arenas blogg här. 



Nu presenterar vi Branschforum 2011


Det händer mycket spännande i vår bransch nu! I höstas lanserade vi vår trendrapport Arenan – stadens hjärta, det ledde till många intressant diskussioner om framtiden, utmaningar, nya initaiv och den globala utvecklingen. Nu samlar vi tillsammans med Sponsring & Eventföreningen och Stockholm Event Network hela branschen för att fortsätta att diskutera ämnet. Boka den 30-31 augusti i din kalender redan nu. Branschforum 2011 är ett nytt årligt forum som vänder sig till dig som och arbetar med strategi och utveckling av arenor, event, sponsring och stora evenemang. Årets tema är ”Oväntade Allianser”.
Några exempel på ämnen som kommer att presenteras och diskuteras
- Arena som kommersiell partner
- Sponsring i spännande kombinationer och kreativa lösningar
- Teknikutvecklingens betydelse för besökarupplevelsen
- Vad kultur och idrott kan lära av varandra
- Hur städer kan arbeta med evenemang som drivkraft för integration och samhällsutveckling
Det blir också case-presentationer från bl a Sweet Spot Sweden, Telia/Dreamhack, Fotografiska/Panasonic, Mediatec, Rotterdam och Hockeyligan. Branschforum 2011 öppnas av kultur- och idrottsminister Lena Adelsohn Liljeroth. Talarlistan består av både internationella och svenska talare som Bob van Oousterhaut, Henry Sténson, Jeff Povlo, John Amaechi, Lesa Ukman, Matt Rossetti och Teo Härén, med flera.
Det här kommer att bli mycket spännande och intressanta dagar och om du också vill delta kan du läsa mer och anmäla dig på www.branschforum.com.

Hoppas att vi ses i augusti!

Vänliga hälsningar
Ninna Engberg

Stockholm Globe Arenas

———————————————————

Ninna Engberg är VD för Stockholm Globe Arenas som driver evenemangen i Globenområdets befintliga arenor och i framtiden även Stockholmsarenan.

Vinn biljetter till Linkin Park


Välkommen till Stockholmsarenans informationspaviljong på Arenatorget och tävla om nya evenemangsbiljetter varje månad.

Under maj månad har du chansen att vinna två biljetter till Linkin Park i Ericsson Globe den 14 juni.
(Läs mer om Linkin Park här)

Stockholmsarenan en hot spot

Det går trender i allt. Mode, musik, inredning – ja till och med i områden. I Metro i veckan stod att läsa om stans kommande trendiga områden. Nya Hagastaden och Norra Djurgårdstaden var två av områdena. Johanneshov med utvecklingen av Stockholmsarenan och visionerna om Slakthusområdet var ett annat område som fastighetsmäklare tippade som heta de närmaste åren.

JA! Säger jag. Det är något jag också verkligen tror. Stadens visioner om Slakthusområdet och den utveckling som nu råder med Stockholmsarenan invid Ericsson Globe, kommer verkligen att sätta Söderstaden än mer på kartan.

Forskning visar att evenemang och arenor är viktiga motorer i utvecklingen av en stads kulturliv. Stockholm växer och med det även stadens nöjes- och kulturutbud. Det gör Stockholm än mer attraktivt. Vi är på god väg mot ett Stockholm i världsklass. Det är inte bara tomma ord, utan genom ett samarbete mellan kommun och näringsliv är en utveckling möjlig. Det känns spännande att vara med och forma framtidens arenaområde, ett mer inbjudande och tillgängligt område för både dagens och morgondagens generation. En hot spot? Det tror jag! Vad tror du?

Läs hela artikeln här.

Första parkett

De som har skådat bygget av Stockholmsarenan från Arenatorgets terrass har säkert märkt att en ny informationsskylt har monterats längs staketet. Det är ju faktiskt så att terrassen är, efter SkyView, ett av de bästa utkiksställena för den som vill spana in arbetet med Stockholmsarenan. Därför tyckte vi att det passade bra att servera våra nyfikna besökare lite extra information. På skylten går det att läsa om bakgrunden till bygget, byggprocessen, tankar kring arkitektur, ägandeförhållanden med mera.


Välkommen att beskåda Stockholmsarenan från Arenatorget!