Nya besökarupplevelser

Denna dag har minsann varit händelserik. Morgonen började med att vi tillsammans med vår arenaoperatör (Stockholm Globe Arenas/AEG) bjöd in till gemensam pressfrukost. Anledningen var att de idag släppt en ny trendspaning om framtidens VIP och premium och som en del i detta gav vi dessutom en glimt av hur besökarupplevelsen kan bli i Stockholmsarenan med fokus på just denna typ av ytor.

Pressfrukosten inleddes med att en ny film om Stockholmsarenan och framtidens Globen City visades. Den nya filmen finns förövrigt att kolla in på vår hemsida: www.stockholmsarenan.se eller på http://www.globearenas.se/sv/besokare/evenemangsomradet/stockholmsarenan.aspx

Efter filmvisningen berättade den amerikanska arenaarkitekten Matt Rossetti, som varit drivande i arenautvecklingen i över 40 år och nu även bidragit till Stockholmsarenans insida, om sin erfarenhet av arenaevolutionen. Han berättade b la att i USA kom de första VIP-erbjudanden på 70-talet, då handlade det om ”skyboxes” högst upp i arenan och herrklubbar, sk ”Old boys clubs”. Först på 80-talet föddes tankarna om loger närmare spelplanen. Nu går trenden mer och mer mot att innefatta en mängd olika VIP-upplevelser som präglas av transparens och nätverkande för både företag och privatpersoner.

Trendspaningen presenter följande utmärkande trender inom VIP och hospitality: 

-          Färre loger – fler lounger

-          Flexibilitet i både rum och erbjudanden

-          Närhet till stjärnorna – unika upplevelser

-          Fler nivåer av VIP och premium

-          Ny teknik tar besökaren närmre

-          Service service service! 
Hela trendspaningen finns på www.stadenshjarta.se 
Därefter var det dags att ge en glimt av delar av Stockholmsarenans insida. Denna gång med fokus på just besökarupplevelsen i VIP och premiumytor, som blir allt viktigare för arenaekonomin. Där trendspaningen och omvärldsbevakningen i stor utsträckning legat till grund för val av t ex koncept. I en tid då arenor gått från sporthallar till nöjespalats fylls arenorna med nya evenemang som attraherar nya målgrupper med olika behov, något som också har breddat VIP-konceptet. Fler personer kan få besökarupplevelser som tidigare bara varit förunnat logekunder. Samtidigt som premiumkoncepten blir fler, blir lyxlogerna färre. Efterfrågan av loger minskar, till förmån för gemensamma lounger där nätverkande är i fokus. Läs mer om detta här.

 Pressfrukosten avslutades med en rundtur på bygget.

Dela och njut:
  • Print
  • Digg
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • Live
  • Twitter
  • email


0 Kommentarer

Svara