Låt mig tänka själv och skapa mig en egen bild!

Läste en krönika på Insight news, www.insightnews.se/artikel.php?id=2035, där Henrik Berndtson på Stockholm Globe Arenas skriver om företags förmåga att skapa spänning kring deras varumärke. Krönikan handlar bland annat om att genomgående i all kommunikation verka för att inte skriva konsumenten på näsan. Henrik menar att avsändaren av ett budskap många gånger inte vågar lita på att mottagaren kan tänka själv och har möjlighet att ta till sig mer sublima budskap i form av olika miljöer och en specifik känsla.

Jag kan inte undgå att dra parallellen till Stockholmsarenan och hur tänker jag då? Jo, Stockholmsarenan är redan idag ett varumärke och en ”produkt” under utveckling. Detta ser vi tydligt i visionsbilder, filmer och ritningar som kablas ut i media och genom våra egna kommunikationskanaler. Hur mycket och hur lite ett projekt ska visualiseras, är i mina ögon en balansgång. Det är viktigt att skapa medvetenhet och intresse, för det är trots allt det som på sikt kan bidra till att en produkt och/eller varumärke når framgång. Men samtidigt är en arena en föränderlig produkt. Det finns faktiskt ingen 100 % slutbild varken nu eller då Stockholmsarenan står klar. För det första är det viktigt att tänka på att en visionsbild är just en visionsbild. Det är inte någon faktisk avbild av verkligheten. För det andra förändras även den verkliga och färdiga arenan, trots att arkitekturen är statiskt. En förändring beroende på bland annat evenemang, årstid och tid på dygnet.

Visualisera mer, visualisera mindre, det är frågan eller som Henrik skrev i sin krönika: ”Låt mig tänka själv och skapa mig en egen bild”. För till syvene och sist ligger väl upplevelsen i betraktarens ögon?

Dela och njut:
  • Print
  • Digg
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • LinkedIn
  • Live
  • Twitter
  • email


0 Kommentarer

Svara